Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van AJS MATCHLESS
1897
1897-1931: AJS – Matchless, maar ook AMC?
Vier van de vijf Stevens broers (zonen van een smid) produceerden hun eerste motorfiets in 1897 met een eigen gemaakte motor. Na in 1910 de naam van hun motoren te hebben beschermd dachten ze dat het verstandig was een nieuwe naam voor hun motorfietsen voor te stellen. Na veel overleg hebben ze toenertijd besloten alleen initialen te gebruiken van de broer Jack die twee chrisstelijke namen had. Het nieuwe merk werd geboren genaamd A.J.S. 
De broers werden overgenomen door Colliers in 1931, die een groot assortiment aan machines produceerden. In 1930 had het bedrijf al 117 wereld records op haar naam staan maar had wel financiële problemen. Voor Colliers zakelijk gezien dus een goede partij. Na 1931 waren de enige echte motoren van AJS de Racing 7R’s, Porcupines en de AJS Four.
De handelsnaam van Colliers & Zonen was Matchless, die van oorsprong fietsen produceerden in het eind van de 19de eeuw. De eerste motorfiets is geproduceerd in 1912 en net als AJS en andere fabrikanten werd een groot assortiment aan motorfietsen aangeboden aan het grote publiek. 


1913: JS Zijspanmotoren - Sociable
In 1913 introduceerde A.J.S. een versie van het model D met een zijspan. De zijspankoetswerken werden betrokken van C. W. Hayward, een plaatselijke producent.

Charles Hayward
Charles William Hayward werd geboren in Wolverhampton op 3 september 1892. Hij begon met het werken als een assistent-engineer Joseph Evans, Culwell Foundry, Heath Town. Op de leeftijd van 19 lentes huurde hij een redelijke werkplaats in een kolenpakhuis. Hij nam daarbij een metaalbewerker aan om hem te helpen bij het produceren van mallen voor de handel. In 2 jaar wist hij £2,000 bijeen te verdienen wat in die tijd een hoop geld was. Met de ontwikkeling van de fiets en motorfietsindustrie begon hij met het abriceren van zijspannen met een stalen ronde buis chassis. De verkoop liep goed en Charles zette alles over naar het produceren van zijspankoetswerken. Onder Charles klanten bevond zich o.a. ook Sunbeam. A.J.S. werd een goede klant omdat het D-model een goed verkopend produkt werd.

1938: AMC uit de merken AJS, Matchles, Norton, Francis Barnett en James.
AMC is in 1938 opgericht uit de merken AJS, Matchles, Norton, Francis Barnett en James. De vooroorlogse merken begonnen met het vervaardigen van de 350cc en de 500cc singles, ontwikkeld voor de legendarische oorlogstijd van Matchless G3 voor het leger. In 1948 werden conccurerende modellen van de singles geproduceerd die het bedrijf een memorabele overwinning gaf.
Hoewel de naam “AMC ” later pas gebruikt werd, werd uiteindelijk de AMC-groep een extreem machtige fabrikant met bekende merken als Norton, James en Francis Barnett. AMC is nooit de naam geworden van een motorfiets, maar is alleen als bedrijfsnaam gebruikt. Door zijn tijd heen (beëindigd in 1966) boorde AMC Motorcycles respectvolle namen aan.

1949: Eerste 500 cc twin.
In 1949 werd de eerste Twin (500cc) geproduceerd, later kreeg deze gezelschap van de 600cc en de 650cc in 1956 en 1959. Op de race cicuits werden de Porcupine(500cc forward facing parallel twin), de R7 (350cc o.h.c. single), de G50 (500cc Matchless variant van de R7) en de G45 (500cc vertical twin) geïntroduceerd.

1952-1966: AMC failliet
 Hoewel de naam “AMC ” later pas gebruikt werd, werd uiteindelijk de AMC-groep een extreem machtige fabrikant met bekende merken als Norton, James en Francis Barnett. AMC is nooit de naam geworden van een motorfiets, maar is alleen als bedrijfsnaam gebruikt. Door zijn tijd heen (beëindigd in 1966) boorde AMC Motorcycles respectvolle namen aan. Norton Motors, ltd. werd ingelijfd door AMC en motoren met de merknaam Norton werden geproduceerd door het nieuwe bedrijf. In 1958 werd de in de serie de 250cc en in 1960 en de 350cc opgenomen.  In 1966 is AMC failliet gegaan door de hoge economische druk en werd deze overgenomen door Manganese Bronze Holdings die Norton-Villiers vormden. Men stopte na een aantal jaren met de vervaardiging van viertakt machines.

Wist u dat: In de motortaal "Big Black Bomber" betekent: Aan het model cb450 van Honda (450CC kopklep staande twin), dat in 1965 werd geïntroduceerd, werd de bijnaam Black Bomber o f Big Black Bomber toegekend. Tot dat moment was het zwaarste model van het Japanse merk een 350CC motorfiets. Eigenlijk ging iedereen er op dat moment nog van uit dat de Japanners zich zouden beperken tot het ma­ken van bromfietsen en lichte motorfietsen. Met de introduc­tie van de cb450 werd het tegendeel aangetoond. Vandaar ook het predikaat big, immers, voor een Japanse motorfiets was een cilinderinhoud van 450CC veel. Black verwijst naar de zwarte lak, waarin de beginseries van deze motorfiets werden uitge­voerd. Honda pikte de naam Big Black Bomber vervolgens in haar advertenties op: ‘Meet the big black bomber, the biggest beefiest touring twin from Japan. Sit astride this black beauty’, schreeuwden de advertenties. Vermoedelijk verwees de naam bomber slechts naar het feit dat dit model een donker en sonoor uitlaatgeluid produceerde, analoog aan de staande twins van Triumph, Norton en BSA. De Big Black Bomber kon zich ove­rigens nog niet echt meten met de zware Engelse twins, maar de introductie ervan was een teken dat dit snel kon verande­ren. Aldus geschiedde, want in de jaren zeventig werd de En­gelse motorfietsindustrie door de Japanse weggevaagd. De cb450 Black Bomber verwierf de reputatie van sportieve motor­fiets, waar veel mee werd geraced. Te midden van de high tech motorfietsen van nu is de status van de Big Black Bomber die van een klassieke Japanner.
© 2000 - 2025 Motoroccasion